Gruppo Bertone, vagy közismertebb nevén Bertone az egyik legnagyobb olasz karosszériaépítő cég volt. A Bertone stúdiónak hosszú volt az ügyféllistája, többek között a Lamborghini, Alfa Romeo, Ferrari, Lancia, Lamborghini, Fiat, Abarth. Aston Martin, Mercedes-Benz, sőt még a Volvo is. A céget Giovanni Bertone alapította 1912-ben, majd a második világháború után Nuccio Bertone vette át az irányítást. A céget ezután kettéosztották, a Carrozzeria a gyártásért, a Stile Bertone pedig a formatervezésért felelt. A vállalat 102 évig működött, és mindvégig családi tulajdonban volt. Lilli Bertone, Nuccio Bertone özvegye vezette a céget egészen a 2014-es csődig.

Az 1920-as években Giovanni Bertone az összes akkori olasz gyártóval kapcsolatot épített ki, de a fontos és tartós kapcsolatokat a FIAT és a Lancia jelentette. Vincenzo Lancia azonnal felismerte Bertone tehetségét, és megbízta, hogy készítsen komplett karosszériákat a cég számára. Itt kezdődött a Bertone stílusának fejlődése, de az évtizedek során a Bertone autóknak még mindig sikerült jellegzetesen Bertone-nak lenniük.

Lancia Stratos HF

Az 1970-es évek elején a Lancia hagyományosan a Pininfarina tervezőházat használta a formatervezéshez. Bertone tudta, hogy a Lancia le akarja cserélni a Fulviát a raliversenyzésben való használatra, és Marcello Gandinit, a Lamborghini Muira és később a Countach mögött álló Marcello Gandinit bízta meg, hogy olyan dizájnnal álljon elő, amely lenyűgözi a Lanciát. Ez sikerült is, és a mérföldkőnek számító raliautó olyan őrülten szépnek tűnt, mint amilyen gyors volt. A Lancia Stratos volt az első, a semmiből tervezett, kifejezetten rallyautó, és miközben 1974-ben, 1975-ben és 1976-ban megnyerte a rally világbajnoki címeket, új korszakot indított a sportágban.

Lamborghini Countach

Azzal, hogy a Lamborghini Countach a világ leghíresebb plakátautója lett, a Bertone pokolian jól tette fel a nevét a térképre az 1980-as években. Marcello Gandini valójában a Countach formatervén is dolgozott, miközben a Stratost felvázolta, és ugyanazt a formanyelvet használja, mint a Lancia Stratos Zero koncepció. A Lamborghini LP500 koncepcióautó először 1971-ben jelent meg a Genfi Autószalonon, és 1974-ben kezdődött a gyártása, amely egészen 1990-ig tartott. A Countach egyértelműen a Bertone legikonikusabb autója.

Alfa Romeo Montreal

Ez is Marcelo Gandini keze nyomán született. Az Alfa Romeo Montreal azonban eltávolodik a karcsú vonalaktól és éles szélektől, és inkább a klasszikus amerikai izomautók olasz változata lesz. Az autó akkor született, amikor az Alfa Romeót felkérték, hogy készítsen " az ember törekvéseinek koncepcionális kiállítási tárgyát" az 1967-es Montreali Nemzetközi és Egyetemes Kiállításra. A lamellákkal lefedett fényszórók különösen veszélyes megjelenést kölcsönöztek neki, a motorháztető alatt pedig egy 2,5 literes DOHC V8-as volt, amely 230 lóerőt teljesített.

Aston Martin DB2/4 Bertone Spider

Stanley H. "Wacky" Arnolt chicagói iparmágnás volt, aki az 1950-es években külföldi autókat importált az Egyesült Államokba. Ezek közül öt darab Aston Martin DB2/4 alváz volt, amelyeket aztán a Carrozzeria Bertone-hoz küldött, hogy egyedi karosszériával szereljék fel őket. Franco Scaglione nekilátott az alvázaknak, és valami fájdalmasan gyönyörűt alkotott. Az alvázak közül három kapta meg az alább látható karosszériát, kettő minimálisan sportos felszereltséggel, míg a maradék teljesen luxus felszereltséggel.

Az Aston Martin hamar leállította a projektet, így a három autó hihetetlenül ritka és keresett, ez az egy pedig 2016-ban 3 080 000 dollárért kelt el a Pebble Beachen.

Ferrari 250 SWB Speciale

Amit itt látsz, az egy egyedi karosszériaépítésű Ferrari a Bertone-tól, a Bertone számára. Pontosabban Nuccio Bertone, aki saját személyes használatra rendelte meg, és Giorgetto Giugiaro tervezte. A kiemelkedő jellegzetesség az agresszív cápaorrú orr-rész. Nehéz lenne azt állítani, hogy ez az egyik legjobb Ferrari 250-es, de az általános formája és vonalvezetése valami különleges. Ami a karosszériás Ferrarikat illeti, ez az egyik legkívánatosabb, és legutóbb 16 500 000 dollárért cserélt gazdát.

Lamborghini Miura

Magának Ferruccio Lamborghininek nem tetszett az ötlet, és nem is akarta, hogy megtervezzék a Miurát, de a mérnökcsapata szabadidejében ellene ment. A végeredmény egy igazi korszakalkotó autó lett, amely az egész világ figyelmének középpontjába állította a Lamborghinit. A főnök szerette, ha nagy teljesítményű autói inkább grand tourereknek tűnnek, mintsem versenymotoros szörnyetegeknek, de az autó Marcello Gandini által tervezett formavilága és a Miura forradalmi középmotoros kialakítása beszippantotta a sajtót és a közönséget. 1966-tól 1973-ig gyártották, majd a Countach váltotta fel.

Iso Grifo

Attól az autógyártótól, amely a világnak a buborékautót adta, az Iso Grifo valami egészen más volt. A limitált szériás kupét 1965 és 1974 között gyártották azzal a céllal, hogy felvegye a versenyt a Ferrari és a Maserati GT autóival. A dizájnnak fel kellett nőnie a színvonalhoz, hogy felvehesse a versenyt a hatalmas olasz nevekkel, így a Bertone stílusjegyei Giorgetto Giugiaro tollából származnak. Az autót egy 5,4 literes Chevrolet Corvette small-block 327-es motor hajtotta 1970-ig, amikor a stílus karcsúbb lett, a motor pedig egy 5,8 literes Ford Boss 351-es motorra változott.

A Grifo utolsó éve egyben az Iso Autoveicoli S.p.A. vállalat utolsó éve is volt, mivel 1974-ben a cég pénzügyi gondokkal küzdött, és csődbe ment. Az 1973-as olajválság volt az utolsó szög a cég koporsójában, mivel a kör bezárult, és a V8-as motorok iránti kereslet zsugorodott.