Aston Martin V8 Vantage. Ez volt az első autó, amelyiknél zsigeri vágyat éreztem a birtoklásra. 10 éves koromban. Ekkor kaptam meg a kora tizenéveimet meghatározó AuróRevü könyvet, melynek minden betűjét számtalanszor olvastam, bármelyik fotót álmomból felkelve is felismerek belőle.

1986-ot írunk, Magyarországon az autós kiadványok száma meglehetősen szűk volt. Régi Autótípusok könyvek, Surányi szórakoztató történetei, Autó-motor magazin, Autósélet és a legendás svájci Autorevue katalógus jelentette a mindennapi olvasnivalóm. A színes AutóRevü könyv egy piros TVR 280i-vel a borítóján maga volt a csoda. És ebben a csodában, a leggkívánatosabb autó az Aston Martin V8 Vantage:

Az akkor már 9 éves modell elképesztően jól nézett ki. Agresszív, mégis férfias vonalak, hunyorítva Mustang, de annál sokkal erőteljesebb és harmónikusabb arányokkal.

És 306 lóerő, amit a könyvben csak a Lagonda tudott felülmúlni. A szocialista érában a sportautó a Skoda Rapid volt pár oldallal arrébb. Egyértelmű volt, hogy Angliában akartam lakni és egy V8 Vantage-t birtokolni, öreg korukban úgyis olcsóbbak lesznek, nemde?

Hát nem. A Skoda Rapid álmom teljesült, erről majd később írok, az Aston Martin nem került közelebb. 1977-ben mutatták be, akkor a világ egyik leggyorsabb autója volt, 5,3 másodperces 0-100-zal és 270km/h körüli végsebességgel.

Hogy ez mennyire gyors? Nagyjából ennyit tudott a 20 évvel későbbi E36 M3-asom, ami szintén nem számított lassú autónak, de még ma is utat nyitna magának a német autópályán.

A teljesítményt tovább fokozta a gyártás utolsó három évében az X-Pack csomag, 403 lóerőre. Ez már tényleg nem gyerekjáték, ezekben az autókban nem volt még semmiféle elektronikai védőháló, és a gumik is sokkal kisebb teljesítményt tudtak kezelni.

Ha soha véget nem érő burn-out start volt a vágyad, az X-Pack ezt tudta. Bármilyen legális tempónál, nagyjából. 304 kupét gyártottak ezzel a csomaggal, az egyik most eladó lett.

A kék sportkocsi vajbőr belsővel és fa műszerfallal ontja magából a régi pénz szagát. Ez az autó nem a fiatal internetmilliomosok választása. Elavult, egy Tesla mellett lassú is, képernyők sincsenek benne.

Van V8 morgás, üvöltés és bugyborékolás, puha bőrfotelek, és igazi, kézzel csiszolt fabetétek. Ezt a különlegességet tükrözi az árcédula is, 365.000 GBP, még akkor is sok lenne nekem, ha tizedennyiért kínálnák. Tehát ellentétben a Skoda Rapiddal, a V8 Vantage nem került közelebb, és a fenntartása is egészen más ligába tartozik, mint amit józan ésszel megengedhetek magamnak. Csodák úgy látszik nincsenek.