A Mercedes-AMG a GT második generációjával újból célba veszi az Aston Martin Vantage-t és a Porsche 911-et - az autó a vállalat vezérigazgatója, Michael Schiebe szerint "az ügyfelek kívánságaira válaszol".

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+

Az új GT-t a 2023-as kaliforniai Monterey Car Week-en mutatták be, és egy olyan program keretében átfogóan áttervezték, amelynek során a GT fejlesztése a legújabb SL-ével együtt zajlott, és amely mellett a Mercedes-Benz németországi brémai gyárában készül majd.

Plusz két ülés és 300kg

Elődjénél nagyobb és nehezebb, ugyanakkor tágasabb és vitathatatlanul praktikusabb is, hiszen a 2014-es bevezetése óta az AMG csúcsmodellre jellemző kétüléses elrendezést egy két plusz két üléses belső kialakítás javára cseréli le, amely a nagyobb és könnyebben hozzáférhető csomagtartóval kombinálva jobb mindennapi használhatóságot eredményez.

Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+

A közeli rokon SL-hez hasonlóan a GT először alkalmazza szériafelszereltségként a teljesen variálható összkerékhajtást. Ez a korábban használt hátsókerék-hajtást váltja fel, és az új kupé a Schiebe szerint "a vezetési jellemzők sokkal szélesebb skáláját, valamint nagyobb tapadást és nagyobb biztonságot nyújt minden időjárási körülmények között".

Marad a V8, legalább 469 lóerővel

Az AMG által alapjaiban fejlesztett ötödik sorozatgyártású utcai autó kezdetben kétféle kivitelben kerül forgalomba - mindkettő a vállalat kézzel összeszerelt, duplaturbós 4,0 literes V8-as benzinmotorjával. Az új GT 55 4Matic+ 469 lóerőt és 516 lóerős nyomatékot, a csúcsmodell GT 63 4Matic+ pedig 577 lóerőt és 590 lóerős nyomatékot kínál - mindkettő az első generációs GT megfelelő változataihoz képest továbbfejlesztett változat.

A frissített motor, amely Schiebe szerint szükség esetén megfelel majd az Euro 7 károsanyag-kibocsátási normáknak, egy kilencfokozatú AMG Speedshift automata sebességváltóval működik együtt, amely a hagyományos nyomatékváltó helyett nedves "indító" kuplunggal rendelkezik. A közvetlenül az átdolgozott V8-as végére szerelt váltó a korábbi GT hétfokozatú duplakuplungos transaxle egységét váltja fel, amely a hátsó tengelyegységben volt elhelyezve. Szintén része az elektronikusan vezérelt hátsó sperrdifferenciálmű.

Az eltérő specifikációk ellenére a Mercedes-AMG mindkét új GT modell esetében ugyanazt az 1970 kg-os önsúlyt adja meg

Technikai alapok az SL-től

A GT alapja egy újonnan kifejlesztett karosszériaszerkezet, amely közös az SL-sel. Ez alumíniumból, kompozit szálasanyagokból, magnéziumból és acélból álló anyagkeveréket használ.

A formavilág nagymértékben az első generációs modellre épül, a hosszú motorháztető, az ívelt tetővonal és a szögletes, emelt hátsó ajtó által diktált hagyományos, fülkés profil.

Az aerodinamikai fejlesztések között szerepel egy úgynevezett "aktív légvezérlő rendszer" a hűtőrácson belül, amely megváltoztatja a motorház felé irányuló légáramlást, egy szénszálas elem az alvázon belül, amely 40 mm-rel lejjebb süllyed, hogy Venturi-hatást keltsen, valamint egy visszahúzható hátsó spoiler, amely 50 km/órás sebességnél automatikusan kinyílik, és akár öt különböző szárnyszöget kínál.

A vásárlók az új GT-t aerodinamikai csomaggal is választhatják. Ez az első lökhárító és a kerékjárati ívek külső részein elhelyezett kis szárnyakat, valamint egy fix hátsó szárnyat tartalmaz.

Mind az 55-ös, mind a 63-as modell alapfelszereltségű, 20 colos kerekeken gurul, amelyeken 295/35-ös (elöl) és 305/35-ös (hátul) profilú gumiabroncsok futnak. Opcióként 21 colos kerekek is rendelhetők.

Jelentősen nagyobb lett

A 4728 mm hosszú, 1984 mm széles és 1354 mm magas új kupé 182 mm-rel hosszabb, 45 mm-rel szélesebb és 66 mm-rel magasabb, mint az első generációs GT. A tengelytávja is 70 mm-rel hosszabb, 2700 mm, mint korábban.

Az SL átveszi a korábbi GT roadster szerepét, az új GT kizárólag kupé kivitelben készül majd, a vezetőfülke pedig közel azonos lesz a puha tetejű testvérével.

A digitális felszereltségek között szerepel egy 12,3 colos műszerfal és egy 11,9 colos, portré-orientált infotainment-kijelző - mindkettő AMG-specifikus grafikákkal és menükkel, köztük az AMG Track Pace funkcióval, amely szériafelszereltségként akár 40 különböző járműparamétert is megjeleníthet, beleértve a kör- és szektoridőket, a kormányszöget, a fékpedál működtetését.

Az új GT emellett AMG Performance kormánykereket és formás, integrált fejtámlákkal ellátott első sportüléseket is kap - utóbbiak opcionális szellőztetéssel és automatikusan működtetett, Sport, Sport+ és Race vezetési módban szűkülő oldaltámlákkal rendelhetők.

Az új, különálló hátsó ülések láb- és fejtérben korlátozottak, és csak gyermekek számára alkalmasak. Lehajthatóak, így a csomagtér névleges 321 literes csomagtérfogata a raktérredőny alatt 675 literre bővíthető. Összehasonlításképpen: a régi GT 285 litert, az SL pedig 213 litert kínált.

Javult a vezethetőség

A GT új, alumíniumból készült, kettős keresztlengőkaros AMG Active Ride Control felfüggesztést kap. Ez folyamatosan változtatható elektronikus csillapítást, acél tekercsrugókat és a hagyományos kipörgésgátlók helyett hidraulikus elemekkel ellátott aktív gördülésstabilizációt alkalmaz a karosszéria dőlésének elfojtására. A vásárlók opcionális emelőrendszert is rendelhetnek, amely 30 mm-rel nagyobb hasmagasságot kínál.

Az új kupé alapfelszereltségként négykerék-kormányzást is kap, a hátsó kerekek akár 2,5 fokos kormányszöget is kínálnak. A fékek elöl 390 mm-es acél tárcsákat kombinálnak hatdugattyús alumínium féknyergekkel, hátul pedig 360 mm-es acél tárcsákat és egydugattyús, úszó alumínium féknyergeket.

Az új AMG Dynamic Select vezérlő hatféle vezetési mód - Slippery, Comfort, Sport, Sport+ és Race - közül választhat a vezető, az AMG Dynamics ESC rendszer pedig lehetővé teszi, hogy a vezető három fokozatban változtassa a beavatkozás szintjét.

Milyen együtt élni vele?

Vajon az új GT-kínálat ugyanannyi modellt fog felölelni, mint elődje, amely a legutóbbi számítások szerint 11-et számlált? "Várjuk ki a végét" - mondta Schiebe, majd hozzátette: "Az SL-t már most is kínáljuk 43, 55 és 63 modellben." Az SL-hez hozott fejlesztés során az első generációs GT korábbi hétfokozatú Speedshift MCT hétfokozatú duplakuplungos transaxle váltóművét egy közvetlenül a motorra szerelt kilencfokozatú váltó váltja fel.

Mint korábban, ez is kínál kézi és automata váltást. Újdonság lesz azonban 2023-ban a hagyományos hátsókerék-hajtás helyett a teljesen változó összkerékhajtás.
A nagyobb méretek, a tágasabb belső tér és az alaposan átdolgozott hajtáslánc ellenére még mindig GT-nek érzi magát.

Ugyanaz a mély, staccato motorhang, ugyanaz a hosszúkás kilátás a motorháztetőre és ugyanaz a túláradó gyorsítóerő terhelés alatt Sport Plus üzemmódban.[/caption]

Hagyományosan AMG jellegű. Schiebe elismerte, hogy a nagyobb méretek, az új belső elrendezés és az összkerékhajtás hozzáadása elkerülhetetlenül megnövelte a súlyt. Meggyőződése azonban, hogy az új GT dinamikailag ugyanolyan ügyes, ha nem még ügyesebb, mint elődje.

Elmondása szerint az összkerékhajtás mellett hozott döntés új dimenziót nyit a GT előtt. "Teljesen változóan osztható az erő elöl-hátul elosztása. Ez azt jelenti, hogy nem csak júniusban vagy júliusban dönthetünk úgy, hogy az Alpokba megyünk, hanem októberben vagy novemberben is, mert biztonságban érezzük magunkat" - mondta.

A kettős keresztlengőkaros első és többlengőkaros hátsó felfüggesztés, változó csillapítás-szabályozással és aktív kipörgésgátló funkciókkal, egyedülállóan hangolt. Az új GT feszesebb, mint az SL, de azt a benyomást kelti, hogy az eredeti modellnél nagyobb rugalmasságot biztosít és jobban elnyeli az úthibákat.