A modern autók szinte minden tekintetben jobbak, de vajon vissza kellene-e hozni a jelenbe néhány, a múltból származó funkciót?
Szeretem a régebbi autókat, de nem vagyok olyan naiv, hogy kétségbe vonjam, hogy a modernek a legtöbb dolgot jobban csinálják. Egy öt, 10, 20 vagy 30 évvel ezelőtti autóval összehasonlítva egy mai, 2024-es modell általában gyorsabb, biztonságosabb, környezetbarátabb és hosszú távon is pihentetőbb. És akkor még nem is beszéltünk arról a technológiáról, amely lehetővé teszi, hogy zenét vagy akár videókat streameljünk az autónkba, vagy hogy okostelefonunkkal előmelegítsük azt reggel vagy távolról parkoljuk le a garázsban éjszaka.
De vajon az új autók tényleg minden tekintetben jobbak a régi autóknál? Valószínűleg mindannyian tudunk olyan funkciót vagy dizájnelemet, amelyet a régebbi autókban szerettünk, de amely az újabbakból eltűnt. Talán volt valami, ami miatt az adott járművet élvezetesebb volt vezetni, például a kézi váltó, vagy talán a stílus miatt volt jobb a szemednek, vagy egyszerűen csak könnyebb volt az autóval együtt élni. Összegyűjtöttem pár ötletet, hogy milyen régi autók jellemzőit kellene visszahozni, a saját ízlésemnek megfelelően. Felváltva vezetek egy népszerű autótípus 2000-es és 2016-os verzióját (és volt egy 1995-ös is), a lista több elemét ez a tapasztalat ihlette.
Ülőpadok elől
Íme az autóipar egyik áldozata az állítólagos "sportosság" iránti megszállottságának, még olyan autók esetében is, amelyek távolról sem sportosak, és amelyeket valószínűleg soha nem is fognak gyorsan vezetni. Az amerikai autókban régebben alapfelszereltségnek számítottak a padok, és az utasok befogadóképességét csökkentő, különálló ülések az opciós listára kerültek. Manapság ritkán látni őket, de most, hogy a padlóváltók eltűnnek, és a síkpadlós EV-k egyre elterjedtebbek, itt a tökéletes alkalom a pad visszahozására. És ha maradunk az európai autóknál, az epedás ülések eltűnése az egyik legnagyobb szívfájdalmam.
Karcsú oszlopok, közel függőleges szélvédők és magas oldalsó üvegek
Vitathatatlanul a régi autókban a legnagyobb dolog a hihetetlen kilátás, amit kínáltak, bár a ma megszokott ütközésvédelem rovására. A karcsú - és függőleges - A-oszlopok és az alacsony deréktájakból adódó magas oldalablakok miatt a sofőröknek remek kilátásuk volt, így nem volt szükségük a 360 fokos kamerákra, amelyekre ma már mindannyian támaszkodunk. Az utasok is jól jártak, mert a kabinok könnyűnek és szellősnek tűntek, és a kisgyerekek nyolc órán át egy országúti utazás során valóban többet láthattak, mint egy fekete ajtókárpit. Ó, és ha már itt tartunk, hozzák vissza a könyöklőnek megfelelő magasságban lévő ablakpárkányokat - néhány autóban még mindig van ilyen, de sokban már nincs.
******************************************************************************************************
Autós érdekességek a facebookon! Petrolhead.hu oldalon olyan különlegességeket is találsz, mint a hat kerekű Daimler Pick-up...
******************************************************************************************************
Fizikai gombok és tekerőgombok
A modern autókban olyan sok elektronikus funkció van, hogy teljesen érthető, hogy az autógyártók minél több "kapcsolót" szeretnének elrejteni az infotainment képernyőkbe. Ha egy új autóban minden kütyühöz fizikai gombot rendelnénk, a műszerfal mellett az A380-as repülőgép fedélzete a minimalizmus példaképének tűnne. De a hangerő és az alapszintű fűtésszabályozás soha nem kerülhet a képernyőre, és ha már felmerült, mindkettőhöz forgókapcsolókat szeretnék, nem pedig nyomókapcsolókat. A 2016-os autómban még van néhány, de ahogy láttam, az új modellben erősen megvágták a gombok számát.
Ballonos gumi, acélfelni
Manapság, amikor a legkisebb fűnyírót is spoilerekkel és versenycsíkokkal árulják, és 100 lóerőnél kötelező a 17-es kerék (ami az E36 M3-asomon 321 lóerőhöz járt), vért izzadok, hogy megtaláljam a legkisebb acélfelnit, ami még rámegy az autómra. Egyrészt az acélfelni könnyebb sokszor, másrészt a ballonos gumi sokat javít a fölöslegesen sportosra vett felfüggesztéseken. Értem én, hogy a német, japán utakon elég, ha 2 cm-es a rugóút, de nálunk ez még az autópályára is kevés. A már említett két, azonos típusú autóm nagyjából azonos teljesítményű, az újabbikon 2 collal nagyobb, 18-as kerék feszül, és ez a komfortos, ritka verzió, mert a forgalomban szinte csak a 1,5 cm-t ültetett, 19-20 collos kerekeken guruló autókat látom.
Sportkocsik
Itt most nem a 2 tonnás plug-in hybrid családi autókra gondolok, ahol az utastérben S line / M pakett betétek láthatóak, hanem a könnyű, sperres, hátsókerékhajtásos kupékra és roadsterekre. Igen, a GR86, MX-5 és ... nos több nem jut eszembe. Természetesen értem, hogy a gyártók miért fordultak el a szegmenstől, nincs darabszám, profit és már a márkaidentitás részeként sem fontos, de azért nekem hiányzik.
Írd meg kommentbe, hogy te mit látnál szívesen újra?
Fotók: Google, halaszarnold.hu
***********************************************************************
Csatlakozz a Neked Könnyű facebook csoporthoz ÉS
Kövesd a Neked Könnyű oldalt, hogy egy egészséges cikkről se maradj le!
***********************************************************************