Mindenki ismer "valakit", aki üres perceiben felnéz egy használtautós oldalra, és konkrét vételi szándék nélkül pörgeti a kínálatot, naponta más autót keresve. Ez a betegség engem is üldöz, néha napokig elkerül, máskor órákat töltök a gép előtt. A mai áldozatom a Citroen C5 második generációja.

 

Rövid története

A második generációs C5 hagyományos rugókkal, valamint a Citroën C6 hidropneumatikus felfüggesztésével és a 2,7 literes Ford  motorral is elérhető volt bemutatásakor. 2009-ben a 2,7 literes motort egy frissített 3,0 literes egység váltotta fel, amely annak ellenére, hogy nagyobb teljesítményt kínál, javult az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. 2010-ben frissültek a négyhengeres hdi-k is, az új 160le-s motor hatsebességes kéz vagy automata váltóval készült és teljesíti az euro 5-ös normát. A 2literes szívó benzinest a hirhedt 1.6-os 155le-s THP motor váltotta - ez az, amit ilyen idős korban lehetőleg el akarsz kerülni. Ha sikerül egy ilyet kifognod, hamar megismered a dióhéjas koksztalanítás folyamatát.
2011-ben a C5 enyhe ráncfelvarrást kapott, néhány kozmetikai változtatással, például LED-es lámpákkal. Három motorral bővült a kínálat: két dízel, a 2.0 HDI 160 és a 2.2 HDI 200, valamint egy benzinmotor, az 1.6 VTI 120.
2012 júliusában a C5 újabb enyhe ráncfelvarrást kapott. Az Exclusive esetében a fedélzeti GPS/rádiófejet is lecserélték az eMyWay egységre, amely teljes Bluetooth-kapcsolattal és iPod/USB-csatlakozóval rendelkezik.
 Kínában a C5-öt 2017-ben erősen átdolgozták, míg Európában hivatalosan befejezték a gyártást. A szedán 2017 márciusa óta már nem volt megrendelhető. A Tourer és a CrossTourer azonban továbbra is konfigurálható maradt.

Milyen vele együtt élni?

Amikor a Citroen piacra dobta a C5-öt, a marketingüzenet az volt, hogy az autó olyan jó, mint bármi, amit Németországban gyártanak. Bár nem éri el az Audi A4 vagy a BMW 3-as sorozat mércéjét, kellemes meglepetés a minősége. A C5 nagyon finoman rugózik és lenyűgözően csendes autópálya-tempónál, mert az utasok jól el vannak szigetelve a szél-, út- és motorzajtól.

Emellett kényelmes is, elöl és hátul is sok lábtérrel, míg a hátsó fejtér csak a legmagasabb utasok számára lesz szűkös.A Citroen korszerű utastér-kialakítással emelte a színvonalat, de a kezelőszervek némelyike zavaró lehet, és a hátsó kilátás korlátozott. A sedánban csomagtartóhoz való hozzáférés korlátozott, de a hátsó ülések lehajthatók a hosszabb rakományok számára. A C5-nek jó a kezelhetősége, és puha futómű a legtöbb úthibát kivasalja.

Milyen használtan?

Az első generációs C5 elektromos problémái alacsonyan tartják a nagy Citroenek árait, de a második C5 meglepően stabil autó, a híres hidrós futóművel is. Mivel az itthoni példányok többsége céges autóként kezdte a pályafutását, és többségük néhány éve érkezett főleg Franciaországból és Belgiumból, érdemes alaposan leellenőrizni az előéletet. A legkisebb, 1.6-os HDI motor már élhetően mozgatja a kocsit, és kisautósan takarékos. Ideális kompromisszum a 140-160 le-s kétliteres HDI, de az erősebb dízelek sem rosszak. Benzinesből a korai kétliteres motorok a legjobbak, az 1.6 THP motornak nincsen jó híre, bár van akinél hibátlan. A karosszéria nem hajlamos a rozsdára, az elektromos felszereltséget érdemes átnézni.

Miért tetszik?

Jó 10 évvel ezelőtt volt szerencsém vezetni egyet, megdöbbentő volt, ahogy átsiklik az úthibákon, és kanyarban elengedi magát. A műszerfala különleges, igazi Citroen, a csomagtere viszont egy kategóriával lejjebb sem lenne nagy. 2016-ban, amikor megszületett a fiam, elkezdtem egy kényelmes autót keresni, benzinest, mert akkor még nem csapott meg a gázolaj füstje. A listán két autó maradt, mindkettő a volt NDk-ban, egy 2008-as Laguna 2,0t 27.000 km-rel és egy C5 2.0, alig 15 km-re a Rönótól. A sors végül a Lagunát dobta, az autó tényleg újszerű volt, és évekig szolgált szinte hibátlanul. A C5 viszont azóta is kihagyott ziccernek tűnik, 2-3 millió között elsőre szép példányok kaphatók. Te kipróbálnád vagy használtál ilyet? Kommentben oszd meg velünk, milyen élményeid voltak!