Bevezetés
Manapság szinte már nem is kapható benzines miniautó a piacon, és ha igen, akkor olyan árcédülával, ami nemrégen még a családi kombikon lógott. Létezik azonban olyan használt mini, amit nyugodtan meg lehet venni új autó helyett, a Suzuki Celerio. Nemcsak az egyik legolcsóbb modell volt a maga nemében, hanem az egyik legtisztább, legtakarékosabb és legtágasabb is a 2010-es évek végén. Azonban újonnan keveset adtak el belőle itthon, ahol taroltak a hazai Suzukik.
Előzmények
Kevés márka van, amelyik jobban ért a kisautókhoz, mint a Suzuki. Azok a gyártók, akik csupán belekóstolnak ebbe a szektorba, általában divatos termékeket gyártanak, amelyek a stílust helyezik előtérbe az anyaggal szemben. Akik viszont a kis járgányokra specializálódnak, azok általában olyan modelleket szállítanak, mint... nos, mint ez, a Suzuki 2014-ben bemutatott Celeriója.
A praktikus formából ránézésre is látszik, hogy itt józanabb megközelítést alkalmaztak - az ár, a teljesítmény és a felszereltség kérdéseiben ugyanez a fajta gondolkodásmód került előtérbe. Világviszonylatban ez az autó is megtette a maga részét abban, hogy a Suzukival egyre inkább számolni kell. Indiában például ennek a Celeriónak köszönhetően a márka ebben az időszakban a teljes piac 40%-át szerezte meg, míg Japánban a cég uralta az úgynevezett "Kei" autók szektorát a 3,4 méternél rövidebb, 660 köbcentiméter alatti motorral rendelkező modellek esetében.
Ez persze nem egy "Kei" autó. Európában szeretjük, ha a városi méretű modelljeink ennél egy kicsit nagyobbak. És egy kicsit pörgősebbnek is szeretjük őket, ezért a Celerio ugyanazt az 1,0 literes, háromhengeres benzinmotor-formátumot alkalmazza, mint számos riválisa, a műszaki csúcspont itt a 998 köbcentis Dualjet egység, amely nagyjából 5 liter körüli fogyasztást ígért. A potenciális vásárlók számára ugyanilyen érdekes lehet az a hír, hogy a csomagtartó osztályelső méretű, a biztonsági felszereltség magas színvonalat képvisel. Az árak pedig jelentősen alulmúlják a legtöbb nagy riválisét. Mindez nagyon ígéretesnek hangzik, azoknak, akik a városi autózás ésszerű megközelítését vallják. Ezt az autót 2019-ig értékesítették.
Mit kapsz a pénzedért?
Eleged van a "funky" és drága kisautókból? A Suzukinak is. A japán gyártó elismeri, hogy van helye a divatos kis városi járgányoknak - azért készíti az Ignis-t, hogy olyan modellekkel szálljon szembe, mint a Toyota Aygo vagy a smart forfour. Ezzel szemben a Suzuki városi autói mindig is ésszerűek voltak, és 2014-ben ez a Celerio váltotta fel a cég hátsó katalógusának két legpraktikusabb modelljét, a megfizethető Altót és a valamivel okosabb Splash-t. Egyesíti ezeknek a formaterveknek az erényeit is, az Alto dobozos, olcsó kényelemmel és a Splash intelligens, modern megjelenésével.
Az autó vásárlási egyenletének "csomagtér" részét egy egyszerű, de nagyon hatásos hátsó dizájnelem magyarázza. Ennek semmi köze ahhoz, amit láthatunk - mint például a vaskos lökhárító és a kúpos hátsó ajtó V-alakja - és minden köze van ahhoz, amit nem láthatunk - nevezetesen a padló alatt elhelyezett egyszerű felfüggesztéshez, amely nagyon alacsony alapot teremt a raktérnek. Ennek eredményeként osztályelsőnek számító, praktikus 254 literes csomagteret kapunk. És a "praktikus" szó könnyen eszünkbe jut, ha helyet foglalunk elöl. Akik egy spártai kis Suzuki Altóból ballagnak tovább, azok számára ez talán felértékelődés, de mindenki más csak erős tartósságot fog látni a kemény, használati műanyagokban. Az igazsághoz tartozik, hogy néhány erőfeszítést tettek a dolgok egy kis feldobására, a középkonzolt és a szellőzőnyílásokat keretező ezüst díszítésekkel. A hátsó ülés elfoglalása néha egy városi autóban kissé torz folyamat lehet, de itt ezt segítik a szélesre nyíló ajtók, amelyeket akár 90 fokban is ki lehet nyitni. Ha már bent vagyunk, a hátsó üléspad a reklámnak megfelelően nagyjából olyan tágas, mint amilyet egy következő osztályba tartozó autóban elvárnánk. Ami szintén fontos, hogy három övkészletet kínál egy olyan osztályban, ahol szinte minden más városi autó riválisa csak kettőt biztosít.
Útközben
A Celerio vezetése élvezetes, köszönhetően a feszes, de rugalmas felfüggesztésnek és az 1,0 literes háromhengeres benzinmotornak. 68 lóerő áll rendelkezésre, ami elég ahhoz, hogy ez a normál szívó motor 14,0 másodperc alatt érje el a 96 km/órás sebességet. A városlakók választhatják az AGS automata sebességváltót is. Országúton a kormányzás nem különösebben izgalmas, de a városban, ahol megkönnyíti a parkolást és a 9,4 m-es fordulókör szűkös kialakítását, a könnyű kormányzás előnyös.
Egy ilyen 1,0 literes, háromhengeres benzinmotoros városi autó, mint ez a Celerio, nem fog sokba kerülni, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ez a modell 850 kg alatt van, bármelyik változatot is nézzük. Az biztos, hogy valóban nagyon hatékony. A német Spritmonitor oldalon a legtakarékosabb benzines autó, a felhasználók valódi adatai alapján. Megelőzi a hibrideket, és még a dízelek között is hetedik lenne. Válaszd az autót AGS automata sebességváltóval, és ezek az eredmények egyáltalán nem változnak: egy cseppet sem.
Összefoglalva
Elég üdítő egy ilyen őszinte és egyszerű kis járművel találkozni. A Celerio sok szempontból különbözik a korszakának más kis városi járgányaitól. Kevésbé divattudatos, tehát nagyobb belül. Emellett jobban felszerelt és biztonságosabb, mint sok riválisa - és ami döntő fontosságú, sokkal olcsóbban megvásárolható. Bár nem sok eladó példány van a magyar oldalakon, az árak 3 millió forint körül szórnak. Emellett városban élvezetes vezetni, takarékos a tulajdonlása és tágas az élete. Gyakorlatilag aki a régi Swiften szocializálódott, és ugyanazt keresi modernebb körítéssel, akkor nem kell hűtlennek lenni a márkához.
Érdekesség: Ázsiában még mindig óriási sláger, és ott rendes családi autóként funkcionál: